WiFi problemen Moto G – Android smartphone

Heb je WiFi-problemen met je smartphone Motorola G (Moto G) eerste generatie uit 2013? Lees dan mijn blog! Na een weekendje bij mijn ouders begonnen bij mij de WiFi-problemen. Waar het aan lag? Misschien door de updates die werden uitgevoerd toen ik op de KPN WiFi van mijn ouders zat? Of toch die Mc Afee app die roet in het eten gooide?

Update najaar 2016: opnieuw hetzelfde meegemaakt. Problemen zijn ontstaan nadat ik op de WiFi van mijn moeder wilde. Ik kreeg (net als in maart trouwens) een dikke waarschuwing van Mac Afee in beeld (‘de verbinding wordt aangevallen’) dat ik toch zeker geen verbinding moest maken. Ik heb vervolgens geklikt op ‘verbinding verbreken’ en toen ik weer thuis kwam had ik weer WiFi problemen met onze eigen router. En moest dus weer terugdraaien naar fabrieksinstellingen.

Ik heb veel tijd gestoken in zoeken naar een oplossing. Wat uiteindelijk hielp was het terugzetten van de fabrieksinstellingen. Ingrijpend paardenmiddel? Viel best wel mee gelukkig.

Hoe ik achter de Wifi-problemen kwam

Toen ik thuiskwam, kon ik ineens niet meer op de WiFi. Hier kwam ik achter toen ik van Telfort een sms kreeg dat mijn databundel bijna op was. Argh! Ik ging mijn WiFi checken. Het netwerk werd wel getoond maar er kon geen verbinding mee gemaakt worden. Hij zei de hele tijd IP-adres ophalen en ook een keer authenticatie-probleem. Bij de Mac Donalds kon ik wel gewoon op de WiFi. Ik dacht dat het dan wel aan mijn modem/router zou liggen dat ik met mijn Moto G niet op de WiFi kon. Overigens konden alle andere apparaten in huis probleemloos op de WiFi.

Wat ik heb geprobeerd

  • Uiteraard heb ik de router van de stroom afgehaald en opnieuw aangesloten.
  • En het opgeslagen netwerk vergeten en opnieuw aanmaken.
  • Telefoon uitzetten en opnieuw aanzetten
  • WiFi uitzetten – telefoon in de vliegtuigstand – opnieuw WiFi aanzetten en verbinding maken met de WiFi (dit lukte) – toen vliegtuigstand uitzetten. Dit zou moeten helpen volgens een artikel dat ik vond. Maar nee, WiFi klapte er meteen weer uit.
  • Roaming uitzetten en weer aanzetten.
  • Wat ik niet heb geprobeerd: inloggen op WiFi van een andere thuis-internet-router. Ergens gelezen dat dat ook kan helpen.
Toen bovenstaande niet hielp om mijn WiFI-problemen met Moto G op te lossen, ging ik verder met de instellingen van de router.

Vogelen aan de router-instellingen

Ik ben daarna via de browser de instellingen van de router gaan aanpassen. De klantenservice van Telfort gaf aan dat dit waarschijnlijk niet zou helpen, omdat het probleem echt aan mijn telefoon ligt. Het viel mij wel op als ik op mijn Moto G in WiFi-geavanceerd keek en in dit menu helemaal naar beneden scrolde, zag ik wel een mac-adres, maar was het IP-adres niet zichtbaar. Dat zag er al niet helemaal normaal uit.

Hieronder een overzicht van mijn geklooi in de router.

WiFi-kanaal aanpassen

Mijn router nu automatisch naar een WiFi kanaal. Ik heb nu handmatig voor een kanaal gekozen (1,6 en 11 geprobeerd). Ik had ergens een YouTube video gezien waarin werd gezegd dat je soms bij een Android systeemupdate niet meer op je router kan, als het ingestelde kanaal op de router hoger dan kanaal 11 is?

Ik ben een echte speurneus en probeerde op Google een oplossing te zoeken. Hier lees je alles wat ik heb geprobeerd.

Mac-adres van Moto G ingeven in Router

Op een forum las ik een android gebruiker die het Mac-adres van haar telefoon had ingevoerd in de routerinstellingen. Het mac-adres stond nu op de lijst van toegestane mac-adressen. Dit had bij haar geholpen. Heb ik geprobeerd, maar werkte bij mij niet.

Statisch IP-adres instellen

Nog een optie om te proberen: in je IP-instellingen kiezen voor statische IP en dan gegevens over je DNS-server ingeven. Dit was iets te technisch en heb ik overgeslagen..

Android 5.1

Ik kwam er via Google achter dat de update naar Android 5.1 misschien ook wel voor mijn WiFi-problemen kon zorgen. Toen ik bij mijn ouders was werd wel een en ander geupdate, maar heb er niet echt goed opgelet. Een update zou mijn WiFi-problemen wel mooi kunnen verklaren. Maar ja, mocht dit zo zijn, zou de enige oplossing zijn een nieuwe telefoon kopen?

Ik had op Google gelezen dat het ook aan de cache van mijn telefoon kon liggen. Er kan dan in de cache nog rommel zitten van een eerdere versie van Android? Tevergeefs heb ik het volgende stappenplan gevolgd..

Of toch de McAfee-antivirus-app?

Ik bedacht mij dat het ook aan de McAfee-app kon liggen die ik vlak voor ik vertrok naar mijn ouders had geïnstalleerd op mijn telefoon. Maar nee, ook na verwijdering van deze app, kreeg ik de WiFi niet aan de praat op mijn telefoon. Bovendien, na het oplossen van mijn WiFi-probleem kon ik de McAfee app gewoon installeren zonder dat dit invloed had op mijn WiFi.

De oplossing: fabrieksinstellingen terugzetten

Uiteindelijk na vele uren proberen en Googlen (ik ben een echte speurneus), besloten om de fabrieksinstellingen terug te zetten. Ik vind dit altijd een rigoreuze actie. Ach, valt eigenlijk ook wel mee. Ik zet altijd voor de zekerheid alle foto’s in mijn galerij over naar mijn laptop. Ze worden wel met de cloud gesynchroniseerd, maar gewoon voor de zekerheid. Vervolgens via instellingen fabrieksinstellingen terugzetten. Je contactpersonen staan toch wel in je Google Account. Daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Het terugzetten van de fabrieksinstellingen viel mij alles mee. En het belangrijkste: de WiFi deed het weer, hoera! Leuke bijkomstigheid: alles deed het ineens veel beter en mooier. Alsof de update van android nu pas actief werd :-). Enige nadeel was dat ik mijn Whatsapp-gesprekken kwijt was en ik moest weer het bureaublad van mijn Moto G opnieuw inrichten.

Oh deze link naar de website van Motorola kan ook handig zijn als je WiFi problemen hebt met je Moto G.

6 gedachten over “WiFi problemen Moto G – Android smartphone”

  1. Over problemen met WiFi en de Motorola e las ik dat je moeilijkheden kon krijgen met WiFi als je je locatie uitzet. Raar maar waar. Na constant aanzetten van de locatie deed WiFi het zonder moeilijkheden. Het gedoe met het geluid en de oortjes heb ik nog niet opgelost.

    1. Dank voor je tip! Ik zal er eens op letten. Ik overweeg zelf een nieuwe Motorola aan te schaffen. Dan weet ik er alvast van. Het zijn van die degelijke toestellen. Hopelijk zijn je andere problemen snel verholpen. Groetjes Elise

  2. Ik kan met mijn 4G Plus geen gebruik maken van WiFi-spots van Ziggo. Deze gaan over 2.4 Ghz. De telefoon accepteert thuis echter alleen een Wifi-verbinding over 5 Ghz. Ik kreeg elke keer een authenticatieprobleem op 2.4 Ghz. Volgens Ziggo zou ik gewoon verbinding moeten kunnen maken, maar het werkt dus niet….. Tips??

    1. Hoi Patrick, jij dus ook een authenticatieprobleem. Jij weet tenminste wel dat het ligt aan de Ghz. Wel waardeloos dat je niet op de WiFi-spots kan, dat kan wel lekker je dataverbruik drukken. Ik heb nu de Moto G5 Plus. Binnenkort eens testen of ik hiermee wel op de lokale kabel-WiFi van mijn moeder kan.. Iemand anders tips voor Patrick?

  3. Ik heb hier precies dezelfde probleem. (En ik ben totaal niet technisch ?)
    Tot zaterdagochtend had ik wifi en opeens hield het op. Reset, telefoon uit/aan, Expedia box kpn uit, gewacht en aan, stekker eruit na 5 minuten weer ingeplugd, gestrest maar andere apparaten hebben wel wifi . Verifiëren blijft hij maar doen, authenticatie probleem heeft hij uiteindelijk aan… Wachtwoord weet ik en geef ik ook goed in…
    Uiteindelijk heb ik hem naar fabrieksinstellingen terug gezet
    Ik weet niet wat te doen!
    Maar ik weet wel dat sinds ik mijn tel. terug naar fabrieksinstellingen gezet heb ik opeens verbonden ben met eminent. En dat is vlgs mij iemand hier uit de buurt…ik heb deze in iedere geval vaker langs zien komen in het lijstje. Mijn eigen wifi krijg ik geen verbinding!! Op alle manieren gebruineerd maar ik weet het niet.
    Iemand die weet wat ik kan doen om het op te lossen voor ik naar een reparateur ga? En m’n portemonnee kan trekken!! Want een nieuwe telefoon omdat alleen m’n wifi het niet doet dat lijkt mij niet nodig. Mijn telefoon doet het goed! Niets te klagen, geen rare dingen, hij doet zoals altijd…behalve sinds zaterdag de wifi…
    Wie weet wat te doen?
    Wie kan mij helpen?
    Groetjes Marleen

    1. Hoi Marleen, wat vervelend dat je niet op je eigen wifi kan. Bij mij waren de problemen destijds 2 keer ontstaan nadat ik op de WiFi van mijn moeder wilde en mijn virusscanner allemaal waarschuwingen gaf (zie mijn update november 2016 boven aan de pagina). Na het resetten van fabrieksinstellingen kon ik thuis weer op mijn eigen wifi. Maar ik begrijp dat terugzetten naar fabrieksinstellingen bij jou niet heeft geholpen..

      Ik zou je vraag ook op andere fora plaatsen. Bijvoorbeeld van je telecomaanbieder. Ik hoop dat iemand je kan helpen. Sterkte er maar mee. Groetjes Crealise

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *