Dag Ziggo, overstappen van internetaanbieder

We gaan verhuizen! Toen we ons nieuwe huis voor het eerst gingen bezichtigen, zei de makelaar al dat er glasvezel is aangelegd in de buurt. Wow, glasvezel, terwijl het toch zo’n standaard buurtje is uit de 70-er jaren. Met allemaal dezelfde woningen. Maareh, Ziggo biedt geen glasvezel aan. Is dan nu het moment gekomen om na 10 jaar klant te zijn geweest van Ziggo te gaan overstappen?

In het studentenhuis

Ja, het is zover dat we van Ziggo gaan overstappen naar een andere aanbieder. Ziggo heette eerst Casema. Toen zat ik nog in een studentenhuis en hadden we een internetabonnement afgesloten bij Casema. We hadden toen al wel kabeltelevisie, maar dat ging via de huisbaas. We hadden een modem en legden vervolgens via netwerkkabels internetverbinding aan in alle kamers.

Op mezelf wonen

Toen ik op mezelf ging wonen nam ik een abonnement met televisie en internet. Vaste telefonie leek ons niet zo nodig. Of misschien werd er toen nog geen vaste telefonie aangeboden via de kabel. Tot ik gebeld werd door Ziggo met de vraag of we geen alles-in-een-pakket wilden afsluiten. We kregen dan sneller internet en voor 10 euro ook vaste telefonie erbij. , maar op een gegeven moment ook vaste telefonie erbij.

Vaste telefonie toch prettig

Dit hebben we gedaan, tot grote vreugde van mijn familie. Ook voor jezelf fijn als je een 0900-nummer moet bellen, dat loopt anders ook zo in de kosten op. Tenminste heb ik een keertje meegemaakt, ook weer lang geleden. Voordeel van vaste telefonie is dat je altijd kunt kijken of iemand thuis is of niet. Ik bedoel, die smartphones van tegenwoordig zijn vaak genoeg leeg. Of je bent je smartphone kwijt. Dan kun je mooi met je vaste lijn achterhalen waar hij ligt. Ik heb me er wel een beetje in laten kletsen hoor, door de dame van het callcentrum, dat wel, maar er nog nooit spijt van gehad.

Digitale tv, maar geen interactieve tv

Toen werden we door Ziggo gebeld met de vraag of we geen digitale tv zouden willen nemen. Wij hadden nog analoge tv, handig voor de videorecorder waar ik nog wel eens iets mee opnam. We kregen al langer brieven van Ziggo waarbij digitale tv gepromoot werd, maar daar gingen we nooit op in. Totdat ze brieven stuurden waarin stond dat het aantal zenders voor analoge tv teruggedrongen werd. Dat was minder leuk. En toen mijn man dan ook weer werd gebeld door Ziggo, zijn we braaf overgegaan op digitale tv. Die videorecorder gebruikte ik toch nog amper om op te nemen. We kochten een kastje (decoder) voor 99 euro. En klaar we konden digitaal tv kijken, best mooi, kon je zien wat voor programma er aan de gang was.

Internet wel zo zijn kuren

Internet was op zich prima in orde, het was snel genoeg voor ons. En leuk dat je soms ook op de WiFi van andere Ziggo klanten kan. Ben je in Groningen, heb je ineens internet op je telefoon.

We kregen op een gegeven moment een nieuw draadloos modem omdat de oude er opeens mee ophield. Toen hadden we wel een tijdje problemen met het modem. Hij ging zichzelf dan steeds opnieuw opstarten. Dan was er even internet en dan viel het alweer weg. Bij de Ziggo klantenservice konden ze ons er ook niet echt mee helpen. Er was een afspraak gemaakt met een monteur, maar je raadt het al, een paar dagen later deed deed de modem en internet het weer normaal. En 2 weken later kregen we opeens weer last van het probleem. Erg vervelend. We kregen toen wel een trucje door waarmee we het probleem konden oplossen, zie pagina problemen Ziggo modem CISCO EPC 3928.

Waarom ga je nu weg bij Ziggo?

Wat mij nu tegen begon te staan bij Ziggo was dat we heel lang die digitale tv-decoder hebben voor digitale televisie. Dat was inmiddels allang ingehaald door interactieve tv. Maarja, dan moet je weer 150 euro ofzo bijleggen en daar heb je ook niet altijd zin in. Als je nieuwe klant werd bij Ziggo kreeg je de interactieve tv ontvanger er gratis bij. Verder is alles heus prima in orde, alleen wil ik nu graag eens kijken wat glasvezel doet. Uploaden is net zo snel als downloaden. Misschien zet ik alle bestanden en foto’s wel mooi in the cloud! Even kijken wat het is. En natuurlijk willen we gewoon interactieve tv kijken zonder 150 euro neer te leggen.

Ziggo opzeggen

Via een stappenplan op de website gingen we opzeggen. Ze proberen natuurlijk dat je gaat bellen om op te zeggen, want ze willen je een aanbieding doen. Ik heb doorgezet. Op een gegeven moment deden ze de aanbieding ook via internet: we konden gratis een interactieve tv ontvanger krijgen, wel ja! Maar nee dat wilden we nu niet meer, omdat we glasvezel willen uitproberen. Na het opzeggen kreeg ik een bevestiging per e-mail. En een week later ook een bevestiging per post. Tussendoor hebben ze een paar keer gebeld zag ik, maar toen kon ik niet opnemen. Ze wilden vast hun best doen om ons als klant te houden. By the way, de vriend van een vriendin belt elk jaar om op te zeggen bij zijn internetaanbieder. Dan verlengd hij het contract en krijgt hij een aanbieding van het een of ander. Ook slim.

Opzegtermijn

Ziggo heeft een opzegtermijn van 1 maand. Omdat we gaan verhuizen heb ik voor het nieuwe adres snel een nieuw alles-in-een-pakket met glasvezel afgesloten. In mijn buurt kon ik alleen kiezen uit glasvezel van Telfort, prima. En ja, dan toch ook maar een verbindingsset voor de tv van 52 euro. Dat scheelt weer kabels. Het duurt wel zo’n 5 weken voordat glasvezel wordt geleverd, dus we zitten waarschijnlijk even zonder internet in de nieuwe woning, we zien het wel.

Nummerbehoud niet mogelijk

Wel jammer is dat we ons vaste telefoonnummer bij Ziggo niet kunnen meenemen naar de nieuwe woning omdat het nieuwe adres een ander netnummer heeft. Als je switcht en op hetzelfde adres blijft kun je wel van nummerbehoud gebruikmaken. Als je nieuwe internetaanbieder met een overstapservice werkt (de meeste), wordt in overleg met de oude provider, het telefoonnummer meegenomen. Naja, een nieuw telefoonnummer is zo erg nog niet.

Besparen

Het is spannend hoe het allemaal gaat lopen met ons nieuwe alles-in-een-pakket. Is glasvezel echt zo zaligmakend? Of heb je er eigenlijk niet zo veel meerwaarde van. We zullen het zien. In ieder geval gaan we er wel in abonnementskosten op vooruit. We gaan 45 euro betalen in plaats van de 55 euro van Ziggo. Dat is in ieder geval mooi meegenomen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.