Overstap naar Telfort goed gegaan

In de consumentengids las ik dat Tele2 helemaal onder aan staat van de telecomproviders. Ik snap daar toch niks van. Geen klachten gehad en klantenservicemedewerkers waren niet alleen vriendelijk, maar ook meelevend. Met wel wat pijn ben ik dus onlangs overgestapt van Tele2 naar Telfort. De overstap ging prima, al had ik, zoals altijd, natuurlijk wel weer een paar stressmomentjes…

Nummeroverdracht ging goed

Ik werd via sms en brieven goed op de hoogte gebracht wanneer de nummeroverdracht van mijn oude sim-kaart van Tele2 naar de sim-kaart van Telfort zou plaatsvinden. Het was op de dag dat mijn nieuwe abonnement bij Telfort inging. Ik heb de hele tijd mijn oude sim-kaart in mijn telefoon gelaten. Ik wist wel dat mijn nieuwe abonnement bij Telfort op 1 juni was in gegaan, maar ja, mensen kunnen je dan nog niet telefonisch bereiken. Ik had echt geen idee wanneer de overdracht zou plaatsvinden. Gelukkig, om 11 uur, kreeg ik een sms dat de nummeroverdracht heeft plaats gevonden. Hoera, ik deed gelijk de nieuwe sim-kaart in mijn telefoon en nam mijn nieuwe abonnement in gebruik.

Ik had de nieuwe sim-kaart van Telfort voor de nummerdracht alleen in mijn telefoon gehad om hem te activeren. Er werd in het foldertje dat ik kreeg bij de levering van de sim-kaart heel duidelijk verteld dat kosten voor de ingang van het abonnement worden afgerekend als buiten de bundel kosten. En dat wil je natuurlijk niet. In de app van Telfort kun je ook weer heel handig je verbruik bijhouden.

Laatste factuur Tele2

Even was ik nog angstig voor de eindafrekening van Tele2. Mijn nieuwe abonnement ging op de eerste van de maand in. Mijn verbruik liep vanaf de helft van de maand tot de andere helft van de maand. Ik dacht even dat ik dan voor die 2 weken die overbleven de helft van mijn normale gebruik zou krijgen. Echter, online zag ik dat dit niet het geval was. Ik kon nog gewoon verbruiken tot mijn normale max aan Mb’s, belminuten/sms. Even was ik bang dat ik voor wat ik eventueel ‘teveel’ verbruikte zou moeten bijbetalen tegen buiten de bundel tarief. Toevallig was net die maand mijn verbruik erg hoog. Mijn telefoon deed raar en startte een paar keer zomaar op. Toen moest ik dingen weer opnieuw instellen, zoals roaming. Echt gek trouwens waarom mijn telefoon dat deed.. Anyway, ik had na die opstartgeintjes en waarschijnlijk onhandig gehandel van mijn kant mijn WiFi niet aanstaan in de week voor de overdracht. Ik had een sollicitatiegesprek van een half uur via Skype en toen ging er in een klap iets van 400 mb doorheen via mijn 3G. Terwijl ik dacht dat ik dit allemaal op de WiFi deed. Ik kreeg een sms dat mijn databundel er bijna doorheen was. En omdat ik dus bang was dat ik voor het restantje de helft van mijn gebruik zou betalen werd ik bang. Na veel spitten op de Tele2 site vond ik het buiten de bundel tarief voor Mb’s. Volgens mijn eigen berekeningen had ik ingeschat dat ik waarschijnlijk een eindafrekening zou krijgen van 70 euro.

Ik ging kijken of andere mensen ook wel eens hoge eindafrekeningen zouden krijgen van Tele2. Al googlend las ik op een vaag forum voor telecomervaringen een post dat telecomproviders ongemerkt apps zouden installeren op telefoons waardoor alle instellingen weer het meest gunstig voor de telecomprovider zouden uitvallen… Ik raakte in de stress en zag allemaal conspiracy theories voor mij. Dan kan ik ook niet meer helder denken.

Uiteindelijk was er niks aan de hand

En na een tijdje zag ik dat mijn laatste factuur van Tele2 was afgeschreven. Er was niks aan de hand, het was maar 10 euro. Ik heb even zelf uitgezocht hoe het zat. Er wordt gewoon per bundel gekeken welk gedeelte je hebt verbruikt en dit wordt naar ratio in rekening gebracht. Voor data betaalde ik bijna net zoveel als ik normaal betaal omdat mijn databundel bijna op was. Wat betreft mijn bel/sms bundel hoefde ik maar 1/5 te betalen omdat ik daar altijd erg weinig van gebruik.

Neurotisch gedoe van mij

Al dat gestreste gegoogle was dus achteraf gezien zonde van mijn tijd geweest. Mijn man zei ook dat ik mij zorgen om niks maakte. Mezelf kennende was dat ook zo. Maar ja, soms vind ik het heerlijk om mezelf lekker mee te laten slepen in dingen die geld aangaan en me er lekker druk om te maken. Wat hier psychologisch achter zit? Waarschijnlijk de behoefte aan hetzelfde gevoel dat je vroeger kreeg als je een tentamen toch had gehaald, terwijl je de dagen ervoor op jezelf inpraat dat je vet gezakt bent. Dat heerlijke gevoel van opluchting dat je dan krijgt is vast verslavend voor je brein. Niet zo gezond.

Waarom ik dan niet even Tele2 belde om te vragen of zij het mij wilden uitleggen? Ik denk omdat ik het ongemakkelijk zou vinden tegenover die aardige klantenservicemedewerkers van die provider waar ik toch veel symphatie voor heb. En omdat ik mij er al bij had neergelegd. Het ga je goed Tele2.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.