MOA-koffiezetapparaat kapot

Voor een heel schappelijke prijs hadden we een MOA-koffieapparaat gekocht. Echt prima apparaatje om koffie te zetten met koffiecupjes. Na iets meer dan een jaar toch vrij intensief gebruik kwam er helaas een storing. Er kwam geen koffie meer uit en lekte water. Het liep en klonk niet helemaal lekker. Mijn man heeft het apparaat open gemaakt en ontdekte waar het aan schortte (lees eventueel onderstaand ervaringsverhaal). Toch was puntje bij paaltje een reparatie niet nodig. Het viel in onze situatie binnen de fabrieksgarantie en we kregen het aankoopbedrag netjes teruggestort.

Disclaimer: ervaringsverhaal ter inspiratie

Mijn man vindt het leuk om apparaten te doorgronden/repareren. Hieronder zijn ervaring met het zoeken naar de oorzaak van de storing van het MOA-koffiezetapparaat. Niet dat ik je nu wil adviseren om zelf ook apparaten te gaan repareren. Of dat slim of verstandig is, hangt af van je kennis en kunde. En daar kunnen wij niet over oordelen.

Eerst contactformulier fabrikant ingevuld

Ik zag dat er 2 jaar fabrieksgarantie op zat en verstuurde het contactformulier om te vragen of het apparaat gerepareerd kon worden. We kregen hier geen reactie op. Waarna mijn man toch zelf eens het MOA-apparaat ging bekijken van binnen. Of hij de storing niet zelf kon verhelpen.

Mijn man vond het kapotte onderdeel

Eerst legde mijn man mij uit hoe het apparaat eigenlijk werkt. Dat vond ik wel interessant! Het slangetje dat je op onderstaande foto ziet zuigt het water op, waarna het door het grijze verwarmingselement wordt gejaagd. Vervolgens wordt het met grote druk door het zwarte koppelstuk (zie blauwe kader) geduwd. Waarna het door het cupje er via de spuitmond uitkomt als koffie.

Beschadiging aan zwarte koppelstuk

Mijn man zag al snel dat het zwarte koppelstuk en 1 van de 2 oranje ringetjes waren beschadigd. Hij wilde de onderdelen online nabestellen. Maar hij belde ook met de fabrikant of die het onderdeel misschien ook kon leveren. De fabrikant gaf aan dat we aanspraak konden maken op de garantie. We konden het apparaat retourneren en kregen het aankoopbedrag teruggestort. Dat is natuurlijk ook een prima oplossing.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.