Waarom ik nooit op een Google advertentie klik..

Wasdroger kapot: even Googlen. Ok, de man aan de lijn heeft wel tijd om te repareren. Hoe duur is dat? Standaardtarief 100 euro per uur (kan ik mij zo herinneren). Ja, ik heb er veel geld voor over dat die wasmachine het doet. Dus vooruit maar. Trouwens, wel een beetje jammer dat hij eerst een bedrag exclusief btw noemde. Ik gaf aan dat ik geen bedrijf ben, dus dat hij een bedrag inclusief btw moet noemen. De btw kreeg ik er dan wel gratis bij. Jaja.. Maar vooruit.

Ok, daar was de reparateur. Hij was serieus wel 1,5 uur bezig met de wasdroger. Daar zaten schroeven in waardoor hij erg rammelde. Dat probleem moest verholpen worden.

Wel interessant waren zijn verhalen. Hij vertelde dat hij blij was dat hij die dag nog een klant had. Want dat maakte de kosten die hij die dag al had aan Google advertenties een beetje goed. Als hij mijn klus niet had gehad, had hij verlies geleden. Hij vertelde dat hij een paar jaar geleden organisch goed gevonden werd en genoeg klandizie had. Maar dat dit veranderd is, waardoor hij zijn klanten moet zien binnen te halen via Google advertenties. Wel een beetje huiliehuilie verhaal, maar goed.. Ik was erg blij dat de wasdroger het deed en hij zo snel kon komen.

Ik voelde mij iets minder genaaid dan de vorige keer toen ik de wasmachine liet repareren. Toen was het ook 100 euro voor de reparatie, vaste prijs. De reparateur vroeg mij toen een haakje en hengelde in 5 minuten een kapotte babysok uit de wasmachine. Die was tussen het rubber en de machine gekomen en zorgde dat de trommel niet meer lekker draaide. Tsja….

De verhalen van de reparateur deden me terugdenken aan de Kanban-uitzending waarbij de programmamakers gingen infiltreren in de slotenmakerbranche. Daarvoor betaal je als consument ook belachelijke tarieven als je de eerste de beste slotenmaker via Google kiest. De slotenmaker-tussenpersoon gaf in de uitzending Google de schuld. Omdat ze zo moeten opbieden om hoog in Google te komen met hun advertenties, zijn de kosten die slotenmakers vragen zo hoog. Jaja… Zit natuurlijk wat in. Maar die slotenmakers willen ook gewoon graag bergen geld verdienen. Hebben wij natuurlijk al eens ervaren, toen we een slot lieten maken in onze schuifpui voor 500 euro (ja ook om te janken is dat). De man die het deed was ook niet eens heel erg bekwaam. Een andere keer toen we een slotenmaker nodig hadden, hebben we er heel veel moeite voor gedaan om gewoon een lokale slotenmaker te vinden. Waar is die gouden gids toch, denk je dan. Je bent compleet afhankelijk van Google om bedrijven te vinden. Het is trouwens ook oppassen geblazen met extreem dure loodgieterbedrijven die je via Google kunt vinden via zoekopdrachten als ‘wc verstopt’. Las ik heel artikel over in de Consumentengids. En zo zijn er vast nog wel andere branches…

Ok, ik dwaal af. Na al die verhalen, ben ik wel gestopt om op advertenties van Google te klikken. De advertentiekosten die een bedrijf zo betaalt, wordt weer doorberekend aan de consument. En je wilt toch als consument het liefst voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Klinkt wel heel lullig zo. ‘Maar Google kan zijn goede zoekmachine toch alleen gratis aanbieden door die advertenties? Dus die zijn toch niet zo slecht?’. Nou toch doe ik het niet. Ik heb liever dat het geld dan in Nederland blijft, dan naar aandeelhouders van Google (heeft Google die eigenlijk?). Ik vind het eigenlijk wel jammer dat de overheid geen zoekmachine begint. Lekker onafhankelijk en eerlijk. Mmm. Ik ga een einde breiden aan dit lange verhaal. Als het goed is heb ik mijn punt nu voldoende gemaakt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.