Verhuizen naar Nederland – dingen aanvragen en regelen

Een vriendin van mij ging emigreren naar Nederland. Ze liep tegen veel onverwachte zaken aan en kwam voor extra administratieve rompslomp en kosten te staan. Lees hieronder haar ervaringen, zodat als je een vriend of vriendin hebt die naar Nederland wil emigreren goed kan voorbereiden en helpen om vaste lasten als energie, internet en autoverzekering te regelen. En ook gewoon wat handige tips over het vinden van woonruimte bijvoorbeeld.

Woonruimte vinden

Amsterdam is natuurlijk een mooie stad om in te wonen als je naar Nederland komt. Woonruimte vinden is alleen nog niet zo eenvoudig, vooral in het centrum. En als je een auto hebt, is het helemaal duur vanwege een autovergunning die wel fijn is om te hebben als je voor de deur wilt parkeren. In Amsterdam West is er nog wel redelijk betaalbare woonruimte te vinden. Woonruimte zoeken vanuit het buitenland is niet eenvoudig. Beter kun je tijdelijke woonruimte vinden en vandaaruit verder zoeken. Hoe vind je tijdelijke woonruimte? Bijvoorbeeld via:

Burgerservicenummer regelen

Allerbelangrijkste prio, naast woonruimte vinden: krijg zo snel mogelijk een servicenummer. Alleen hiermee kun je een Nederlands bankrekeningnummer aanvragen. En dit heb je nodig om in je woning, die je hopelijk hebt gevonden, vaste lasten als energie en internet te regelen. Zodra je woonruimte hebt, maak een afspraak met de betreffende gemeente om je in te schrijven. Wacht hier niet te lang mee in verband met wachttijden bij gemeentes. Soms is de wachttijd wel 3 weken, zoals in Amsterdam. In amsterdam krijg je wel gelijk een burgerservicenummer mee. Bij sommige gemeentes moet je daar ook op wachten. Dan kun je gelijk door naar een bank (Ing, abn-amro of rabo) om een rekening te openen. Je krijgt dan een tijdelijke bankpas mee en krijgt dan de echte bankpas binnen een week thuisgestuurd. Een bankrekening kost je een klein maandelijks bedrag.

Inschrijven bij KvK

Mijn vriendin heeft een eigen bedrijfje en ging zich met haar servicenummer inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Daarvoor kun je ook een afspraak maken.

Auto aanmelden in Nederland

Mijn vriendin twijfelde of ze haar auto zou meenemen naar Nederland. De kosten bij de RDW zijn voor haar € 103,75 (keuring en Nederlandse papieren). De APK-keuring van haar auto in haar vorige land wordt waarschijnlijk ook in Nederland erkend. Zo niet, dan komt er nog 32 euro bij. Voor de WA-autoverzekering is ze met haar oude en kleine auto per jaar 90 euro kwijt, dit viel haar mee. De belastingen vond zij wel tegenvallen. Ze hoeft om haar auto mee te nemen naar Nederland geen btw en BPM te betalen omdat haar auto zo oud is. Wel moet ze jaarlijks rekening houden met 540 euro motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting).

Zorgverzekering

Op de website van SVB, http://www.svb.nl/int/nl/algemeen/awbz_verzekerd/, heeft ze een onderzoek laten doen om te kijken of ze AWBZ-verzekerd is. Zo ja, dan ben je ook verplicht een zorgverzekering in Nederland af te sluiten. Ze moest een pdf-formulier downloaden, invullen en opsturen. De uitslag daarvan duurde lang, ze heeft tussentijds contact gehad, en daar werd gezegd dat ze wel alvast een zorgverzekering kon afsluiten. Ze was bang dat ze een boete zou moeten betalen, maar ze begreep van iemand anders dat ze hier niet bang voor hoefde te zijn als ze binnen 3 maanden een zorgverzekering had afgesloten. Ze heeft 1,5 maand nadat ze in Nederland ging wonen een zorgverzekering afgesloten die dezelfde dag inging. Ze verbaasde zich over de jungle van zorgverzekeringen. Met allerlei soorten polissen en gecontracteerde zorgaanbieders.

Energie aanvragen

Afhankelijk van de grootte van je woning betaal je 80-200 per maand aan gas (om op te koken, verwarming en warm water) en elektriciteit. Gebruik je alleen kookgas omdat het appartementencomplex al verwarming levert, vul dan 50 kubieke meter gas als indicatie van je verbruik in.

7 januari was sleuteloverdracht met vorige huurder. De meterstanden werden opgenomen. 8 januari ging haar huurcontract in. Op 7 januari heeft ze een vrij opzegbaar energiecontract afgesloten met vaste tarieven op een vergelijkingswebsite.

Eigenlijk zou het beter zijn geweest als ze al eerder energie had aangevraagd. Ze wilde dit nog niet doen omdat ze nog niet wist of ze een enkele of dubbele energiemeter heeft. Het gaat meestal om een enkele. Ze had gewoon enkele in kunnen vullen. Je kunt naderhand altijd nog doorgeven dat je een dubbele meter hebt. Mijn vriendin nam zelf vrij snel contact op met de door haar gekozen energieleverancier om haar meterstanden door te geven. Ze woonde nog tijdelijk in een andere woning en het kon zijn dat ze daardoor de brief met het verzoek de meterstanden door te geven mis zou lopen. Ze wilde dit gewoon goed geregeld hebben. De aanvraag van de energie ging pas per 11 januari in, niet op de datum van sleuteloverdracht. Eerder kon niet vanwege de administratieve verwerking. Maar dit is verder niet zo erg zegt de energieleverancier. Gelukkig was haar nieuwe energieleverancier flexibel en snel. Ze heeft tenminste gas en licht en haar nachtmerrie om zonder te komen zitten is niet waar geworden.

Internet aanvragen

Mijn vriendin is voor haar werk afhankelijk van internet. Zodra ze haar rekeningnummer had ging ze internet aanvragen. Overigens, als je een bekende hebt en diens rekeningnummer mag gebruiken, kun je ook zonder bankrekeningnummer internet aanvragen. Ze koos voor een goedkoop ADSL-abonnement met een voor Nederlandse begrippen vrij lage snelheid. Maar al een stuk sneller in vergelijking met het land waar ze vandaan kwam. De levertijd was 3 a 4 weken. Dit is bij alle providers zo. Toen ze in haar nieuwe woning zat had ze dus een halve week geen internet. Gelukkig kon ze voor die paar dagen op het WiFi-netwerk van haar buurman werken. Als je overigens internet bij XS4ALL aanvraagt kun je gebruikmaken van de service ‘binnen 1 dag online’. Je krijgt dan voordat je een modem met vast internet in huis hebt, gebruikmaken van mobiel internet van XS4ALL, via volgens mij een USB-modem. Deze service kost naar ik meen € 65 euro.

Huisvestingsvergunning

Toen ze al een tijdje in haar huurwoning zat kreeg ze bericht van de gemeente dat ze een huisvestingsvergunning nodig heeft. Als je minder dan een bepaald bedrag verdiend en je huur is beneden een bepaald bedrag, dan heb je deze nodig. Ook is een verplichting dat je maatschappelijk of economisch gebonden bent. Meestal vraag je deze vergunning aan voordat je het huurcontract ondertekend, maar nadien kan ook. Het is een hoop rompslomp, ze moest bij de verhuurder en makelaar langs om formulieren te laten ondertekenen. Ze heeft via Directwonen de huurwoning gevonden. Het is een appartement dat te koop staat en via de leegstandswet verhuurd wordt. Blijkt puntje bij paaltje dat ze vanwege de leegstandswet uiteindelijk helemaal geen huisvestingsvergunning nodig heeft. Allemaal moeite voor niets. Naja scheelt weer 50 euro. Overigens heeft ze boven de kale huur een hoog bedrag aan servicekosten, voor de centrale verwarming. Eigenlijk abonimaal hoge servicekosten, maar dit was de enige manier waarop het mogelijk was om de huurwoning te verhuren (waarom weet ik niet). Eigenlijk zou de huur van de woning lager moeten zijn. Nu is hij kunstmatig hoog….

Verhuizen van haar spullen

De huur van haar woning in haar oude land loopt bijna af, en ze moet nog haar spullen verhuizen. Dit gaat via een verhuisbedrijf en een zeecontainer vanaf het eiland bij de Middellandse Zee waar ze woonde. Dit kost haar 3000 euro. De spullen worden dan op de tweede etage afgeleverd. Voor 225 euro extra gaat het naar de 10e etage, die kwam er onverwachts nog bij. Ze heeft ook nog overwogen om de 20 verhuisdozen per post te laten versturen. Dit zou haar de helft kosten en ze zijn binnen 10 werkdagen binnen. Alleen is het te risicovol. Als ze niet thuis is gaan de dozen terug naar het postkantoor. Daar worden ze na een week al weer teruggestuurd, omdat het zoveel dozen zijn. Ze neemt haar auto mee, en ze doet het rustig aan als ze naar Nederland rijdt. Het zou vervelend zijn als ze terug is in Nederland, en de dozen zijn alweer teruggestuurd. Dus koos ze ervoor om de verhuizing via een verhuisbedrijf te doen.

Toeslagen aanvragen

Ze heeft vrij snel een DigiD aangevraagd. Je krijgt dan inloggegevens waarmee je op internet allerlei overheidsdiensten kunt regelen. Ze had de DigiD binnen 5 dagen binnen en kon toen toeslagen aanvragen (huur- en zorgtoeslag). Je moet hier niet te lang mee wachten, anders ben je te laat met aanvragen en loop je geld mis.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.